Hoe een alarmsysteem uw handelszaak beschermt

TESTIMONIAL Hoe SecuritasPro uw eigendom beschermt. Aurélie H. uit Mont-sur-Marchienne koos na diverse inbraken voor een alarminstallatie in haar kappersaak. "Ik moet zeggen dat dit een heel geruststellend gevoel geeft."

Donderdag 7 juni 2018 — In België worden er jaarlijks 10.000 inbraken in bedrijven gepleegd, waarvan ongeveer de helft in Vlaanderen. Het installeren van een alarmsysteem met koppeling naar een meldkamer is de meest efficiënte manier om uw bedrijf of handelszaak te beschermen tegen dieven.

Volgens de statistieken van de Federale Politie is het aantal inbraken de laatste twee jaar afgenomen. Tot zover het goede nieuws, want met ongeveer 1.000 gevallen per maand kunnen we in België nog steeds spreken van een probleem.

Alarminstallatie plaatsen: beter vroeg dan (te laat)

Vaak beslist een eigenaar pas om een alarminstallatie te plaatsen als het te laat is: nadat er één of meerdere inbraken hebben plaatsgevonden.

Aurélié H. uit Mont-Sur-Marchienne koos pas na diverse inbraken voor een alarminstallatie. Ze kreeg dieven over de vloer in haar kapperszaak, tot wel vijf keer zelfs. “De eerste keer hebben ze onze aanhangwagen gestolen”, vertelt ze aan La Nouvelle Gazette. “De tweede keer hebben ze onze chalet leeggemaakt. De derde keer staakten de inbrekers hun poging om mijn rolluik te forceren op het moment dat ik thuiskwam. En de twee laatste keren hebben ze ons bestolen terwijl we op jacht waren.”

Daarop liet de verzekeringsmaatschappij verstaan dat het genoeg was geweest. “Ze hebben mij eigenlijk geen keuze gelaten. In november 2017 hebben we dan een alarmsysteem laten installeren.” Aurélie moet toegeven dat ze nu wel een stuk geruster is wanneer ze het huis verlaat: “Onlangs waren we net van huis vertrokken, toen mijn man erachter kwam dat hij iets vergeten was. We zijn teruggekeerd en bij het binnenkomen vergat mijn man het alarm te deactiveren. Een ogenblik later ging het af en binnen de kortste tijd was er een team van Securitas ter plaatse. Ik moet zeggen dat dit een heel geruststellend gevoel geeft”.

Een alarmsysteem schrikt dieven af

Het is bewezen dat een kwalitatieve alarminstallatie de kans op een inbraak quasi tot nul herleidt. Een dief gaat steeds op zoek naar een locatie waar zijn aanwezigheid niet wordt opgemerkt en de kans op ontdekking klein is. Als uw handelszaak zichtbaar uitgerust is met een alarmsysteem, zal hij uw eigendom wellicht links laten liggen. Waagt hij toch zijn kans, zal de alarmsirene hem waarschijnlijk wel op de vlucht jagen. Met een alarmsysteem is uw bedrijf dus goed beveiligd tegen ongewenste indringers.

Alarmcentrale controleert uw handelszaak bij alarm

In België zijn ongeveer 250.000 alarminstallaties aangesloten op een alarmcentrale. Wanneer zo’n systeem in werking treedt, geeft het automatisch een signaal door aan de meldkamer. Hier proberen de medewerkers onmiddellijk om de contactpersonen te bereiken en gaan ze na of er iemand aanwezig is op de plaats van het alarm. Vervolgens wordt er een bewakingsagent ter plaatse gestuurd of wordt, in geval van nood, de politie ingeschakeld.